Uw dossier
Voor een goede behandeling is het noodzakelijk dat ik als behandelaar een dossier aanleg: op papier, digitaal of een combinatie van beide. Dit betekent dat ik vanaf het moment van uw aanmelding uw gegevens hierin noteer. Er worden een aantal gegevens, zoals naam, geboortedatum, adres, telefoonnummer, mailadres, naam verzekering, naam huisarts, tekst van huisarts op het verwijsbrief, een korte omschrijving van uw klachten/problemen, eventuele eerdere hulpverlening en persoonlijke wensen gevraagd. Als zorgverlener ben ik verplicht om uw identiteit vast te stellen en uw burgerservicenummer (bsn) te noteren. Op basis van deze gegevens probeer ik in te schatten of ik de gene ben die u kan helpen of dat op basis van de aanmelding mijn inschatting is dat hulp elders beter passend zou kunnen zijn. Ik zal dit met u en eventueel met de huisarts bespreken. Deze aanmelding en andere uitwisseling van persoonsgegevens gebeurt via een beveiligde server.
Ik bewaar in uw dossier ook de voor uw behandeling noodzakelijke gegevens die ik via andere zorgverleners heb gekregen, zoals de verwijsbrief van de huisarts of informatie van een andere behandelaar.
Ik maak op grond van de intake en eventueel opgevraagde informatie van vorige behandelaars een inschatting welke hulp nodig is en doe u, indien ik vind dat ik u passende hulp kan bieden, een behandelvoorstel. het kan natuurlijk ook dat u niet vind dat ik u passende hulp kan bieden, dan komen we niet tot een behandelplan en blijft het bij intake/voortraject.
Een intake duurt ongeveer 60 minuten, afhankelijk van de problematiek zullen dat één, twee en soms drie gesprekken zijn. Na de intake bespreken we of de behandeling door mij gedaan kan worden of dat uw problematiek een ander type hulp vereist. Na de intake zal de behandeling normaal gesproken binnen 1 of 2 weken aansluitend plaatsvinden.
Beveiliging van uw dossier
Ik heb alle wettelijk verplichte maatregelen getroffen om ervoor te zorgen dat uw gegevens veilig worden opgeborgen en dat deze niet verloren raken of in onbevoegde handen vallen. Mochten er toch gegevens lekken of zoekraken, dan ben ik verplicht dit te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens en passende maatregelen te nemen om herhaling in de toekomst te voorkomen. Ik zal u dan ook op de hoogte stellen.
Toegang tot uw dossier
Alle personen in de praktijk die bij uw behandeling betrokken zijn, hebben toegang tot uw dossier. Dit geldt ook voor de collega die mij vervangt bij afwezigheid wegens ziekte, vakantie of om andere redenen. Zij zijn net als ik gehouden aan het beroepsgeheim. Uw dossier wordt alleen ingezien voor zover dit nodig is om u van goede zorg te voorzien.
Vertrouwelijkheid
Ik ben als behandelaar gehouden aan de beroepscode. Dit wil zeggen dat alles wat u mij toevertrouwt in de intake en behandeling valt onder het beroepsgeheim. Zonder uw toestemming worden daarover geen mededelingen gedaan aan derden. Wanneer een derde verzoekt om informatie wordt u hiervan op de hoogte gesteld. Aan u wordt de beantwoording schriftelijk voorgelegd waarna u voor akkoord dient te tekenen. U krijgt een kopie van de brief.
Omdat ik niet in een team werk ben ik verplicht aan intervisies deel te nemen. Dat betekent dat ik uw casus indien nodig kan bespreken met vakgenoten die net als ik geheimhoudingsplicht hebben. Dit is voor mij een mooi proces en komt ten goede aan de kwaliteit van zorg die ik kan bieden. Als u bij mij in behandeling kom dan kan ik dus uw casus anoniem bespreken met collega’s